Živimo u uzbudljivim vremenima koja od nas traže stalno zauzimanje
stavova pred novim izazovima. Mediji to olakšavaju, ali i otežavaju jer se
većina ljudi jednostavno prepusti vladajućoj struji, a da se uopće ne trudi osobno
prosuditi.
Ako u nekim stvarima to može proći – kao što je prognoza
vremena ili prometa – u nekim životnim pitanjima ne može je dogodi da
odgovornost za svoj svjetonazor delegiramo malom broju moćnika koji su vlasnici
tih istih medija.
Mi im onda dopuštamo da oni određuju ne samo naše
razmišljanje nego i naše odluke, odnosno izručujemo im svoj život u ruke. TO
pasivno povinjavanje stvorilo je jedan pasivni konformizam, koji se održava i
na vjernike koji su dio ovoga svijeta, a svjetovnu logiku preslikavaju na
vjeru.
Konkretno, sve što dolazi od pape, a pogotovo ako je
prihvaćeno i preporučeno od svjetovnih medija prihvaća se bez uključivanja
vlastitog rasuđivanja pravdajući taj izostanak POSLUŠNOŠĆU, a neki i slijepo.
No pri tome se zaboravlja da se od nas ne očekuje poslušnost neživih
automata, robota ili životinjska poslušnost, koja nema razuma – nego ljudska
koja uključuje razum i slobodnu volju po kojima smo drugačiji od drugih živih
bića na zemlji.
Pred Bogom smo mi odgovorni za sebe i ne možemo tu odgovornost
prebaciti na nikoga. Zato je izuzetno važno da katolici imaju ispravno
izgrađen stav prema papi kako bi se znali suprotstaviti manipulacijama i
prikladno se postaviti, pogotovo u prijepornim situacijama kojih ima sve
više.
Prvo, treba razlikovati djelovanje.
NAMJESNIK KRISTOV
Papa je Rimski biskup i nasljednik svetog Petra kojeg je
Isus učinio stijenom svoje Crkve, predao mu ključeve i postavio ga Pastirom
svoga stada, kako kaže Katekizam. Kao takav „ima nad Crkvom potpunu, vrhovnu
i opću vlast koju može uvijek slobodno vršiti“ Zato mu pripada poštivanje,
ljubav, od strane svih katolika. Slušajući njega u onome što ima pravo tražiti
od vjernika sluša se samog Krista koji ga je postavio na čelo svoje Crkve. No, njegova
vlast ima i svoja ograničenja.
ON JE, NAIME NAMJESNIK KRISTOV, A NE VLASNIK CRKVE I
KRISTU ĆE KAO TAKAV POLAGATI RAČUN ZA OBAVLJANJE SLUŽBE KOJU OBNAŠA.
Svi, jasno imamo svoju odgovornost za koju ćemo polagati
račun, ali papa u Crkvi ima najveću odgovornost i zato će se od njega i najviše
tražiti.
To ujedno znači i da poslušnost vjernika prema papi ima
svoje granice. KATOLICI SU GA DUŽNI SLIJEDITI DOK JE VJERAN KRISTU, A AKO U
NEČEM ODSTUPI OD ONOGA ŠTO TRAŽI KRIST, DUŽNI SU TO PREPOZNATI I NE SLIJEDITI
GA U TOME.
Krist je Glava Crkve, kaže sveti Pavao. Krist kao Bog može
postojati i postojao je i bez Crkve
međutim, za nas na zemlji, Krist je htio da se mi ne možemo spasiti ni bez
Njega – Glave, ni bez Crkve – tijela.
Jedan od naslova pape je i „sluga slugu Božjih“ što
ukazuje da njegova vlast mora biti u znaku služenja, a ne smije se nikad
izroditi u tiraniju. ON kao i svi biskupi i prezbiteri posvećuje Crkvu ne
kao gospodari baštine, nego kao uzori stada, kako kaže Petar u svojoj
poslanici.
CRKVENI POGLAVAR
Osim što je Kristov namjesnik papa je i CRKVENI POGLAVAR.
Katekizam kaže: „Božji zakon povjeren Crkvi vjernicima se naviješta kao put Života
i Istine. Stoga vjernici imaju pravo da budu poučeni o spasonosnim božanskim
zapovijedima, koje pročišćuju prosudbu te po milosti ozdravljaju ranjeni
ljudski um. Dužnost
im je da opslužuju zakone i odredbe što ih izdaje zakonita Crkvena vlast. Takve
odluke, pa makar bile disciplinarne, zahtijevaju poučljivost u ljubavi.
(KKC 2037)
Očito je, dakle, Crkvi povjeren Božji zakon kako bi ga naviještala,
a vjernici imaju pravo biti u njemu poučeni kako bi im to omogućilo snalaženje
u svijetu i olakšalo spasenje. Crkvene odredbe, pa i kad su samo
disciplinske naravi, ne mogu biti u protivnosti sa Božjim zakonom, nego
su njegova izvedenica, vjernici su dužni obdržavati sa poučljivosti i u
ljubavi.
Evo jedan primjer iz povijesti.
Papa Klement XIV, pod političkim pritiskom, i bez
utemeljenih vjerskih i moralnih razloga, ukinuo je isusovački red koji
je tada imao 23 000 članova. I oni su ga poslušali, jer iako su pobude bile
loše to je spadalo na njegovu vlast i nije bilo grijeh. Nakon što su isusovačkog
generalu Ricciu pročitali upitali su ga prihvaća li to, a on je odgovorio: „Što
papa odredi mora svakome biti sveto. Njegove privole tu nipošto ne treba.“ Isusovcima
bi zabranjeno obavljati bilo kakvu funkciju do daljnje naredbe. Odmah sutradan
general Ricci biva odveden na engleski kolegij i tamo zatvoren. Osam dana nisu
smjeli isusovci iz kuća dok im se ne naprave odjela svjetovnih svećenika. Biskupima
crkvene države biva zabranjeno davati isusovcima dopuštenja za katehezu i druge
crkvene funkcije. Tadašnji isusovci, ako su bili zaređeni za svećenike, mogli
su prijeći u dijecezanski red ili u neki drugi red i tako obavljati svećeničku
službu. No, oni isusovci, posebno stari i bolesni koji nisu uspjeli naći neko
zaposlenje našli su se u nezavidnoj situaciji. Mnogi su doslovno umirali od
gladi. Ivan Jager, isusovac koji piše o toj temi kaže: Nije moguće zamisliti
koliku je štetu nanijela pasivnost 12 000 svećenika kojima nije manjkalo ni
revnosti ni znanja. Koliku je štetu nanio katoličkom školstvu manjak od 15
000 učitelja koji su vodili preko 800 škola svih vrsta. A tek u misijama? Tu je
zavladalo grozno rasulo i pustoš. U Aziji nije bilo nasljednika. Novicijati
rastjerani, nisu više slali novih i svježih radnika. Na pitanje: „Kako je Gospodin
dopustio toliku nepravdu i štetu?“ Ivan Jager kaže: „Gospodina Boga više
slavi naše trpljenje nego sav naš rad. Krist je zapravo svojom mukom i smrću
otkupio svijet. Družbi Isusovoj najveća je slava što smije biti dionicom imena
nego i križa svojega kralja i vođe.“
Imamo i slučaj svetog Alfonsa Marije Liguorija:
Koji je već u poodmakloj dobi od 83 godine bio oklevetan od jednog
svog redovnika. Papa ga je smijenio sa mjesta poglavara i istjerao ga iz družbe
koju je on osnovao. Sveti starac je pred oltarom molio: „Papa ima pravo. Tako on
hoće, tako hoće Bog. Pred smrt pape došao je u bilokaciji kod njegove samrtničke
postelje i asistirao mu je u prijelazu u vječni život.
Ovo su primjeri prihvaćanja velikih žrtvi i nepravdi, ali koji ne
uključuju nikakvo prihvaćanje grijeha.
Kad bi papa tražio od ovih istih DA SAGRIJEŠE PROTIV NEKIH OD
DESET BOŽJIH ZAPOVIJEDI ne bi ga poslušali – jer bi znali da je to PROTIV BOŽJE
BOLJE I DA TO NITKO OD NJIH NE MOŽE TRAŽITI.
Jedan teolog piše: „Kao zakonodavac papa je vezan božanskim pravom
koje mu nameće da koristi papinsku moć samo u svrhu izgradnje Crkve. Prema
misli sv. Pavla u Korinćanima u drugoj poslanici: Gospodin nam je dao moć za
vašu izgradnju, a ne za vašu propast.
DRŽAVNIK
Uza sve papa je i državnik iako jedne od najmanjih država na
svijetu i kao takav ima političku službu i odgovornost. U tome može i
mora donositi političke odluke u kojima vjernici mogu imati svoja drugačija
mišljenja.
Papa Pavao VI je 9. ožujka 1971. primio u službeni državni posjet
komunističkog diktatora Josipa Broza Tita koji je izvršio genocid nad našim
narodom i tom prigodom dao mu odlikovanje. To je politički čin koji se može
razumjeti nastojanjem da se olakša život katolicima pod komunizmom u
Jugoslaviji i drugdje, ali sa kojim se vjernici, a pogotovo žrtve komunizma,
nisu dužni slagati. Štoviše, mogu biti i protiv. Drugi primjer je okončan
proces za proglašenje svetim kardinala Stepinca, a papa ga ne proglašava
svetim, iako samo to nedostaje - iz čisto političkih razloga, odnosno da se ne
zamjeri Srpskoj pravoslavnoj Crkvi koja, kako znamo, ne podnosi Stepinca i koja
sve Srbe u Jasenovcu proglašava mučenicima, pa i one koji nisu kršteni.
Treće, migranti su ne samo humanitarno nego i političko
pitanje o kojemu stoga imamo pravo na svoje mišljenje koje može biti
drugačije od papina bez ikakva osjećaja krivice.
Sveta Katarina Sijenska je
posebno voljela Svetog Oca i zvala ga Slatki Krist na zemlji. ali jednako tako
ga je znala koriti, ispravljati i koriti posebno u njegovoj podložnosti
francuskom kralju za vrijeme Avignonskog sužanjstva. I njenoj jakosti možemo
zahvaliti to što se papa vratio u Rim i napustio Francusku.
ČOVJEK
Papa je i čovjek, a to kao da se zaboravlja. Aleksandar VI
Borgia je papa poznat po nepotizmu te raskošnom i nemoralnom osobnom životu koji
je bio na sablazan mnogima. Logično da su vjernici znali i tada i sada odvajati
osobni život od službe, kao što to odvajaju i kod svojih svećenika.
Uostalom i Krist je na to upozorio kad je pozvao da se čini
ono što farizeji ispravno naučavaju a ne nasljeduje njihov krivi život.
Na taj način vjernici se nisu poveli za sablažnjivim primjerom i sačuvali su
vjeru.
Stefano Maneli piše: Ni jedan papa i nijedan svetac nije
nikad bio bezgrešan, odnosno imun na bilo koji grijeh. Naslovi: „Sveti
Otac“ ili „Svetosti“- to ne opovrgavaju jer se odnose na posebnu Kristovu
prisutnost u Kristovu namjesniku koja je uvijek sveta i bezgrešna unatoč
papinih ljudskih slabosti.
Evo ovdje smo vidjeli kako možemo razlikovati papino djelovanje
kao čovjeka, državnika, Kristova namjesnika i poglavara Crkve. Međutim možemo
napraviti razliku i u njegovu naučavanju.
U prvom redu nezabludivost. (…)
Nema komentara:
Objavi komentar